Onze visie
Rijschool Grave leert iedereen uit Bathmen en omgeving op een leuke en veilige manier autorijden. Er is plek voor iedereen vanaf 16,5 jaar tot misschien wel 100 jaar. Van iemand met faalangst tot iemand met autisme. Iedereen is welkom!
Leonie
Al vanaf het moment dat ik voor het eerst achter het stuur van een auto zat, wist ik dat autorijden een hobby van mij zou worden. Wat keek ik elke week weer uit naar de autorijles! Toen zei ik al tegen mijn ouders: “ik wil ook rijinstructeur worden”.

Na wat omzwervingen ben ik in 2008 de opleiding tot rij instructeur gaan doen. In 2009 heb ik mijn instructiepas behaald en ben meteen aan het werk gegaan bij een rijschool. Mijn droom om een eigen rijschool te hebben was er al wel, maar ik vind dat je eerst de nodige ervaring op moet doen in de praktijk. Maar wat een onwijs leuk beroep heb ik! Vooral het contact met zoveel verschillende mensen die hun rijbewijs willen halen vind ik erg leuk. Het is toch een hele grote stap wanneer je besluit om je rijbewijs te gaan halen en hoe leuk is het dat ik daar deel van mag uitmaken!
Natuurlijk wist ik wel dat er veel mensen zijn die last hebben van b.v. faalangst. Maar tijdens mijn werk als rij instructeur kwam ik erachter dat het voor deze groep mensen heel belangrijk is wie er naast ze zit, . Ik ben me daar meer in gaan verdiepen en heb een cursus tot faalangst instructeur gevolgd. Later heb ik me nog laten bijscholen om les te kunnen geven aan mensen met b.v. ADHD of Autisme.
Wat mij onderscheidt van andere rijscholen is dat ik een vrouwelijke en vriendelijke rij instructeur ben. Daarnaast kan ik me erg goed inleven in de leerling en zal daarom ook altijd de rijlessen afstemmen op de leerstijl die de leerling heeft. De één begrijpt het als je het alleen maar uitlegt, de ander heeft er plaatjes bij nodig en weer een ander wil graag dat je het voordoet. Dat kan allemaal bij Rijschool Grave. Wil je veel vragen stellen? Graag, leuk juist!
Wil je niet teveel praten tijdens de lessen, ook goed.
Zoals je leest, is er een heleboel mogelijk, maak het maar bespreekbaar.
Edwin

Ik ben rij instructeur geworden omdat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Mijn vader is jaren rij instructeur geweest en dat heeft mij geïnspireerd.
Het leuke van dit werk is dat ik jonge mensen kan leren autorijden en om er zo voor te zorgen dat ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.
Het leukste is toch wel een leerling die geen interesse heeft in het autorijden, uiteindelijk zover te krijgen dat ze met plezier achter het stuur kruipen en het rijbewijs halen
Minst leuke vind ik dat ouders veel druk op hun kinderen leggen om zo snel mogelijk een rijbewijs te halen. Vroeger haalde men sneller het rijbewijs. Ouders begrijpen niet altijd dat het verkeer anders is dan vroeger en dat de regels van het CBR niet te vergelijken zijn met vroeger. Hierdoor leggen ze vaak onbedoeld meer druk op de kinderen.
Hoe geef ik les? Nou, mijn manier van lesgeven kan ik omschrijven als duidelijk, eerlijk en doelgericht.
Het leuke van werken bij rijschool Grave is de vrijheid die me gegeven wordt voor het indelen van de uren.
Maar bovenal het samenwerken, meedenken. Waardoor er een goede werksfeer is.
Wilma
Ik heb altijd in de kinderopvang gewerkt. Helaas werd het kinderdagverblijf met 0 tot 4 jarigen te zwaar met mijn rug. Toen ben ik op de bso terecht gekomen. Ook erg leuk en gezellig, alleen te weinig uren. Tijdens mijn zoektocht naar iets anders kwam ik de opleiding voor rijinstructeur tegen. Ik heb gesolliciteerd en ben aangenomen voor de opleiding.

Ik ben nu eenmaal een mensenmens en altijd op zoek naar wie een persoon echt is. Dit is een eigenschap die goed bij een rij-instructeur past. Ik blijf het leuk vinden om de leerling te leren kennen en ze iets te leren. De uitdaging is voor mij dan ook om de manier te vinden van leren wat bij die persoon past.
Het leukste was natuurlijk toen mijn eerste leerling is geslaagd! Wat was ik trots op haar en mijzelf. Het minst leuke was de eerste leerling van mij die zakte. En hoe andere automobilisten geen geduld hebben, waardoor ze lesauto’s vaak afsnijden, geen ruimte geven en rechts inhalen.
Iedereen leert op zijn of haar eigen manier. Rijles moet vooral leuk zijn, het is tenslotte een belangrijke fase in iemands leven. Ook laat ik de leerling over zichzelf vertellen. Daar kun je al heel veel uithalen, samen met hun lichaamstaal. Ik vraag altijd of ik ergens rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld autisme, adhd of een andere leerstoornis. Alles kan van belang zijn, want dan kunnen we samen een manier van lesgeven vinden. Ik vraag ze ook of ze zelf handvatten daarvoor hebben en hoe ik daarbij kan helpen.
En het belangrijkste is humor en vertrouwen!! Ik floep er wel eens wat uit, dat kan bij hun ook gebeuren. We leren van elkaar en soms moeten we vreselijk lachen!
Het fijne van werken bij Rijschool Grave is dat ik veel vrijheid krijg met inplannen. Ook kan ik altijd op mijn collega’s teruggevallen en om advies vragen. Verder proberen we eens in de zoveel weken een overleg te hebben. Dat doen we meestal over het genot van een lunch. En iedereen zwaait naar je hier in de omgeving.